Zigeunergezin - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van ellennath - WaarBenJij.nu Zigeunergezin - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van ellennath - WaarBenJij.nu

Zigeunergezin

Door: Ellen & Nathalie

22 Februari 2009 | Roemenië, Boekarest

Gister zijn we bij een heel arm gezin geweest waar Mieke(onze begeleider) vorige jaar ook was geweest en weer graag heen wou om wat foto's aan ze te geven. Eerst waren we bij haar ene huis...als je het zo kan noemen. Het was een heel klein zoldertje waar je niet eens recht op kon staan. Er lag overal troep en er liepen veel mensen en kinderen rond.

We dachten al even, zo deze mensen leven erg. Totdat een vrouw aan ons vroeg of we mee wouden lopen want ze wou haar zoontje graag laten zien.
We moesten een heel stuk lopen en toen kwamen we bij een hek met een steeg er achter. Hier lag allemaal vuilnis een stukje verderop lagen gewoon de uitwerpselen van mensen...echt zo smerig..

Toen nam ze ons mee een hutje in...de kamer was 3 bij 3 meter en er paste net een 2 persoonsbed in en een soort van tafeltje. Het stonk onwijs naar urine enzo... Er zat een meisje van ongeveer 17-18 jaar met een kindje op schoot van nog maar 5 dagen oud. De vrouw liet haar zoontje zien van 6 maanden oud. Beide erg lief en ook mooie kindjes. Het babytje van 5 dagen was veel aan het huilen, dit kwam omdat zij honger had...het meisje probeerde ons duidelijk te maken dat de melk op was en dat het babytje dus voorlopig nog niet te eten zou krijgen. We mochten allemaal de kindjes even vast houden en ze vonden het leuk dat we er waren. Op de terug weg hebben wij de vrouw mee genomen naar een appotheek en hebben we melk en luiers voor de beide kindjes gekocht, volgende week gaan we nog een keer langs omdat er veel babykleding op de vrachtwagen zat, vinden we het nu wel een heel goed idee om deze aan hun te geven. We kopen meteen wat brood en drinken voor hun zodat ze weer een tijdje vooruit kunnen. Hopelijk kunnen we op deze manier het gezin een beetje helpen.

Ook zijn we vrijdag nog opzoek gegaan naar een sportschool. Deze bleek aan het einde van onze straat te zitten. Het ziet er niet geweldig uit en de apparaten zijn behoorlijk oud, maar we kunnen even lekker sporten. We gaan van de week een maand abbonoment kopen en dan kunnen we een hele maand onbeperkt sporten.

Vandaag stonden we voor het raam naar buiten te kijken, en bij de kerk naast ons was net een begravenis aan de gang. Er kwam een kist naar buiten zonder deksel erop en je kon zo het lijk zien liggen. De kist werd zonder deksel zo op een pick-up truck gelegd terwijl het ook gewoon licht sneeuwde. De wagen reed weg met allemaal auto’s er achteraan die allemaal een geel doekje om hun zij-spiegel hadden gebonden. Dit was best wel even raar om te zien.

We vinden het leuk dat jullie nog steeds zo veel belangstelling hebben. En vinden het ook leuk om al jullie reacties te lezen.

La revedere!

• 22 Februari 2009 - 15:57

Trees:

Nou nou meiden,jullie maken heel veel mee.Het gaat daar heel anders dan bij ons.Dan zien jullie maar weer dat het niet vanzelf gaat.Heel veel (leer) plezier en even goed 'n beetje lol trappen hoor.
    Doeiiiiiiiiiiii

• 22 Februari 2009 - 16:08

Angela:

hoi meiden,
    ik had al eerst de foto's gezien op hyves en daarna zag ik jullie verhaaltje. ja het is verschrikkelijk dat die mensen zo leven. ik vind het super goed van jullie wat jullie allemaal doen voor die mensen. tot snel !!!
    liefs Angela

• 23 Februari 2009 - 18:23

Sigrid:

He meiden!
    "Leuke" verhalen telkens! Tenminste, leuk om te lezen ;)
    Wel heftige dingen maken jullie daar mee, maar ja hopelijk kunnen jullie veel doen voor die kinderen!
    Kus

• 26 Februari 2009 - 07:23

Robbin:

Hey meiden,
    je maak wat mee he zo in een gek land. Er is nog zoveel te doen in die stad. Jullie kunnen heel trots zijn op wat jullie doen en gedaan hebben, dat vergeet je natuurlijk nooit meer. Heel veel succes verder, de tijd vliegt al om.
    Groetjes Robbin

• 27 Februari 2009 - 11:22

Paula Sandra:

Hoi meiden, wat heftig zeg, zo zie je maar dat ieder land zijn eigen rituelen heeft. Wat een mooi gebaar om dit gezin te helpen met voor ons zoiets heel gewoons zoals brood en melk. Super hoor wat jullie daar doen. Nog veel plezier. groetjes Paula en Sandra