Eerste stagedag gehandicapten!! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van ellennath - WaarBenJij.nu Eerste stagedag gehandicapten!! - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van ellennath - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag gehandicapten!!

Door: Ellen & Nathalie

06 Februari 2009 | Roemenië, Boekarest

Buna!!

Hier weer even een berichtje van ons, we hebben nu onze eerste stage dag bij de gehandicapten gehad en dat willen we graag delen met jullie..

Om 9uur moesten we beginnen, we gingen kwart voor 8 de deur uit want het is nog best een stukkie reizen.. eerst 10 minuutjes lopen naar de tram en dan nog ong. een uur met de tram en 1x overstappen..als het heel druk is kan het heel lang duren.. maar we waren 5voor9 op onze stage..

Toen we daar binnen kwamen, kwamen alle kinderen die konden lopen op ons afgestormd en wilde allemaal met ons knuffelen en kusjes geven.. en pakte onze hand en wilden een stukje lopen van enthousiasme.. dit was natuurlijk een heel mooi ontvangst.. de zusters daar in tegen keken ons aan van wat doen jullie hier?? En begonnen in het Roemeens wat te brabbelen..
Eerst zochten we maar even een plekje voor onze jassen en tassen, en gingen toen maar even wat rond kijken bij alle kindjes.. alle kleintjes lagen nog op bed met gewoon hun kleertjes nog aan.. en het stonk enorm in die kamertjes.. het was echt heel vies!! We zijn maar even bij die kindjes gaan zitten, en proberen te kletsen.. wij gewoon in het Nederlands en hun in het Roemeens.. want sommige kunnen heel goed praten!! Op een gegeven moment kwamen we in een anders kamertje.. en daar lag een kindje van 15 jaar, maar zag er uit als een kindje van 3/4 jaar met en enorm waterhoofd! Dat was echt even schrikken.. maar hij was ontzettend blij dat we er waren en deed ook steeds zijn handjes omhoog om aandacht te krijgen.. En natuurlijk gaven wij dit hem..

Alle kinderen daar trouwens krijgen gewoon kleren aan, net wat schoon is, maakt niet uit of het stuk is of dat het te klein of te groot is.. ook jongens hebben meisjeskleren aan en andersom.. het is echt sneu om te zien.. gelukkig hebben we veel kleding ingezameld..

De kinderen die konden lopen gingen naar buiten en we gingen even mee.. er was een meisje dat heel nodig moest plassen maar wat absoluut niet naar binnen mocht, het meisje moest heel erg huilen.. de zuster begon heel hard te schreeuwen en opslot moest het meisje maar buiten in een bosje plassen.. alle zusters hier zijn heeel kattig het is echt niet leuk om aan te horen.. je merkt ook dat zodra er een zuster in de buurt van de kindjes komt ze heel bang worden en snel uit de buurt gaan.. er is ook een meisje wat met een heel blauw oog liep, dit kan niet door vallen gebeurt zijn.. je raad het al...

De kindjes worden ook hard vast gepakt..waarbij je zou denken dat de armen en benen nog van uit de kom gaan.. echt bizar..

Opslot gingen we nog even met een paar kindjes in de speelkamer.. waar best veel speelgoed was.. ik (ellen) zette even een gezellig muziekje aan en sommige begonnen gezellig te dansen.. dit was heel leuk om te zien.. ze vonden het ook super leuk met al dat speelgoed.. je kon echt merken dat ze hier bijna nooit komen.. ook stonden er paar flessen drinken.. onder andere een fles cola.. er was een meisje die erbij kon en pakte dus die fles en begon er uit te drinken.. dat mocht natuurlijk niet maar ze had z'n dorst.. later was er een jongetje mooi met de autotjes enzo aan het spelen, was heel leuk om te zien, na even niet gekeken te hebben stond hij te plassen in z'n vrachtauto bakje.. op z'n moment kan je niet boos worden, omdat er geen regels zijn aangeleerd bij deze kinderen.. dus ze weten gewoon niet beter.. ze worden ook niet getraind om naar het toillet te gaan..

Ook mochten we nog toetjes geven aan de kleintjes.. er was een jongetje die heel erg aagde op die toetjes.. en jahoor hij scheurde het zo uit onze handen.. hier werden we wel een beetje boos om want hij kreeg later z;n eten.. maar het is zo zielig om te zien, want je ziet echt dat ze z'n honger hebben.. ze zijn ook superrrrr mager, het is heeel eng om te zien.. we mogen helaas geen foto's maken, maar proberen dit natuurlijk loop der tijd wel.. zodat jullie dit ook kunnen bekijken..

Echt er gebeuren zoveeel erge dingen, we vergeten soms om het te vertellen.. Ohjaa.. sochtends dat we naar onze stage liepen hoorde we opeens een heel gejank..bleek er een zwerfhondje te zijn aangereden.. de auto's rijden hier ook zoo hard niet normaal.. het was wel even schrikken.. maar het hondje werd gelukkig geholpen door een vrouwtje..

Nou dit was onze eerste stage dag z'n beetje.. heeel ingrijpend allemaal!!

Verder proberen we snel van onze eerste stage schooldag en straatkinderen een bericht achter te laten!!

La Revedere..

Ps: We missen jullie wel hoor;)

• 06 Februari 2009 - 17:53

Martijn (Marije):

Wat indrukwekkend zeg! Je leest wel eens van slechte omstandigheden in dat soort tehuizen, maar het moet wel heftig zijn om het echt te zien. Ik vind het wel dapper dat jullie dit doen!
    Groeten, Martijn

• 06 Februari 2009 - 18:37

Chantal:

Jeetje wat een indrukken en een belevenissen. Het is erg zielig natuurlijk, maar wel een leerzame stageplaats voor jullie.
    (Sorry Nath, msn nokte er vanmiddag mee).
    Heel veel succes!
    liefs, Chan

• 06 Februari 2009 - 18:56

Lars Van Merakel:

hallo als goed met mijn wel
    indrukwekkend zeg
    groetjes merakel

• 06 Februari 2009 - 19:06

Els En Theo Monique:

dat zal wel erg zijn als je dat allemaal ziet
    maar jullie moeten er maar het beste van maken
    zullen jullie goed op elkaar passen

veel liefs

• 07 Februari 2009 - 10:26

Juan:

Hey dames ;),

Hopelijk gaat het goed met jullie. Wel een ervaring wat jullie meemaken daar, t lijkt me een goed gevoel te geven met het idee dat jullie er zijn om ze te helpen, en jullie nu al zo veel wardeering krijgen, en blije gezichtjes om je heen.
    Wens jullie veel suc6 en wees voorzichtig.
    Liefs & -xx-

• 07 Februari 2009 - 15:15

TREES En PIET:

Hoi meiden.
    Dat zal wel erg wennen moeten,hoe het daar gaat.Maar wonen jullie 'n beetje naar het zin.Of totaal anders.
    Ik lees het wel in het verslag wat jullie schrijven.
    Groetjes.

• 08 Februari 2009 - 11:51

Esther Van Diepen:

Wat zullen die kindertjes blij zijn dat er van die lieve meiden uit nederland gekomen zijn om ze 10 weken lekker te vertroetelen en te verwennen met allemaal nieuwe spullen ik wens jullie nog veel sucses en dat jullie over 9 weken met een voldaan gevoel weer terug komen.Groetjes esther

• 08 Februari 2009 - 13:13

Tineke Van Der Lee:

vandaag aan het googelen en jullie gevonden. Als ik het zo lees, kunnen jullie deze weken een liefdevol zonnetje zijn voor al die arme kindertjes.Een aai over de bol een glimlach en je maakt die zieltjes al gelukkig. Meiden heel veel goeds toegewenst. Gooi je hart open en strooi met alle liefde die er in zit. sukses

• 09 Februari 2009 - 18:21

Shamee:

Daaag El & Nath, heavy om allemaal zo te lezen wat er gebeurd, this niet overal rozegeur en manenschijn dus toppie dat jullie er voor de kinderen kunnen zijn en toch een beetje dat extra te geven.

Ik zie de volgende verhalen weer tegemoet komen.
    xxx Sham.